Oké jongens/meisjes, ik heb een paar maanden geleden een 2015 MKC opgehaald voor mijn vrouw, ter vervanging van een 2002 Durango. Ik rijd mijn auto's tot de wielen eraf vallen, dan zet ik ze er weer op en rijd ik nog wat verder. Onnodig te zeggen dat we allebei van de MKC houden, maar we beginnen wat problemen te zien.
1. Geen start, accu is goed. De accu 20 seconden losgekoppeld, weer aangesloten, startte meteen. Is niet meer gebeurd, maar nu heb ik een 10 mm sleutel bij me.
2. Achterklep maakt het drievoudige klikgeluid.
3. Accu loopt binnen 24 uur leeg.
Ik heb de volledige PDF-servicemanual online gekregen voor ongeveer $25, 14.000 pagina's, dus wees voorbereid om te lezen, nee, ik zal het niet met je delen/sturen. Ik zal kijken of ik de link kan vinden als iemand geïnteresseerd is.
Met Forscan en de OBDLink EX-adapter (amazon) merkte ik als eerste dat in de BCM de acculading op 85% stond, misschien is dit om de ongelooflijk korte levensduur van de MKC-accu te verlengen, NIET WERKT FORD!. Ik heb de mijne op 100% gezet, loste het probleem van de accu-ontlading niet op. Meer hierover later onder een andere kop.
Het geluid van de achterklep maakte me gek en ik dacht dat het bijdroeg aan de lege accu. Met Forscan heb ik de RGTM-test uitgevoerd en geen probleem gevonden. De achtervergrendeling uit het voertuig gehaald, alle 5 schakelaars in de vergrendeling gecontroleerd, ze leken in orde te zijn. Vergrendeling terug in het voertuig geplaatst. Het klikken, of dun-dun-dun geluid is de vergrendeling die zijn bewegingen maakt, wanneer je de achterklep sluit, detecteert de vergrendeling de eerste vergrendelingspositie, dan trekt de cinchmotor de klep helemaal dicht, dan gaat de motor terug naar een neutrale positie. In een werkend voertuig beweegt de cinchmotor bij het openen van een klep de andere kant op en maakt de vergrendeling los, dan gaat de liftarmmotor aan en opent de klep. De voeding/massa naar de RGTM gecontroleerd, alles oké.
Ik ben een elektronicaman, dus ik moest de RGTM zelf uit elkaar halen om te zoeken naar open soldeerverbindingen of andere problemen. Ik heb geen duidelijke problemen gevonden, maar ik merkte wel dat de achterlichten niet werken zonder de module geïnstalleerd. Dit komt omdat Ford de achterlichten uitschakelt wanneer de klep wordt geopend, ik weet niet zeker waarom, misschien wilden de ingenieurs van Ford geen vogels verblinden of zoiets. Mooi ontwerp jongens, echt een domme manier om dit te doen. Hoe dan ook, tijdens het rondneuzen in de RGTM moet ik het over de rand hebben geduwd. Toen ik hem opnieuw installeerde, kon hij niet meer met Forscan praten, maar hé, mijn achterlichten werkten weer. Trouwens, ik heb de binnenpanelen van het voertuig gehaald om toegang te hebben tot de RGTM en de vergrendeling, nadat ik de module volledig had vernietigd, werkte de ontgrendelingsknop achter niet meer. Ik heb een nieuwe module besteld en geïnstalleerd.
Het cinch-neutraal geluid van de vergrendeling is nu verdwenen, ik kan de achterklep openen met de achterknop en Forscan kan de module vinden. Ik krijg een RGTM-fout van U201A:55-8A, RGTM niet geconfigureerd. Ik zie geen opties in Forscan om de initiële PMI (Programmable Module Insertion) of herprogrammering uit te voeren. Voor mij heeft het vervangen van de RGTM-module een deel van mijn probleem opgelost, ik weet zeker dat als ik de RGTM kan herprogrammeren, de rest van het achterklepsysteem zou werken. Sorry dat ik een boek heb geschreven, laten we dit RGTM-probleem oplossen!